iConnectED: Runokeskusteluja Skypessä pellolaisten kanssa

Julkaistu: 15.05.2019 klo 20.15

Äi3-kurssilla on opiskeltu runon analysoimista. 15.5. ykköset kävivät viisi keskustelua runoista pellolaisten ykkösten kanssa.

Keskustelujen aiheena olivat Cles Andressonin runo "Kaikki palautuu ennalleen, tai?",  Salla Susiluodon "Yhä hiljalleen hämärtyvässä maailmassa", Aulikki Oksasen "Villit sanoivat", Niilo Rauhalan "Asettakaa heidät aterioimaan" sekä Ismo Alangon "Kun Suomi putos puusta". Runojen teemat liittyivät luontoon, ilmastonmuutokseen ja maailman tai Suomen muuttumiseen. Kaikissa runoissa oli vakavan aiheen lisäksi myös toivoa.

Näin ykköset kuvasivat keskustelujaan:

- Skype-keskustelut onnistuivat hyvin. Keskusteluissa melko hyvin onnistuttiin vastaamaan kysymyksiin ja, jos ei itse hoksannut mitään vastaukseksi, niin oli hyvä tapa esittää kysymys takaisin vastapuolelle. Oli jotenkin vähemmän jännittävämpää, koska olemme käyneet aiemmin useanlaisia keskusteluja muidenkin koululaisten kanssa. Keskustelut sujuivat hyvin, sillä sekä pellolaisilla että ylitorniolaisilla oli monia mielenkiintoisia kysymyksiä.

- Oli oikein mukava keskustella pellolaisten kanssa. Runojen käsitteleminen sujui hyvin, oli kiva vaihtaa ajatuksia heidän kanssaan. Oma keskustelu meni hyvin, olimme aika lailla samaa mieltä runon analysoinnissa.

- Keskustelu meni ihan hyvin. Saimme kaikki kysymykset kysyttyä ja niihin hyviä vastauksia. Positiivinen juttu oli se, että osaisimme vastata myös kysymyksiin, joita emme olleet edes miettineet. Sanoimme molemmat ryhmät lähes kaikkiin kysymyksiin omat mielipiteet.

- Keskustelut olivat ryhmissä kattavia. Osattiin niin kysyä, kun vastata kysymyksiin eikä tullut tunnetta, että joku olisi ollut aivan pihalla keskustelusta asiasta. Itselläni tuntui aluksi, että ei oikein saisi sanaa suustaan, mutta jännitys laski, kun huomasi toisella puolella olevan rauhallisia ja mukavia ihmisiä.

- Keskustelut sujuivat aivan hyvin ja molemmat osapuolet puhuivat hyvin. Oma keskustelumme sujui mielestäni hyvin, mutta vaikea runo vaikeutti keskusteluamme, sillä en osannut hirveästi kertoa siitä mitään.

- Keskustelu oli humoristinen ja rennon oloinen. Nautin itse ainakin puhua toisille ihmisille.

- Keskustelut menivät taas oikein hyvin, äänet kuuluivat ja kuva näkyi. Meidän ryhmässä oli mielestäni mukavat keskustelut runosta, ja oltiin myös pellolaisten kanssa samoilla linjoilla monissa asioissa. Kaikki asiat tuli selviksi, mistä haluttiinkin puhua pellolaisten kanssa.

- Meidän keskustelu meni minun mielestäni hyvin. Keskustelussa käytiin kysymykset ja vastaukset läpi ja puhuimme ilmastonmuutoksesta. Olisimme voineet varautua vielä paremmin, jotta ei olisi ollut hiljaisia hetkiä.

- Keskustelimme Niilo Rauhalan runosta ”Asettakaa heidät aterioimaan”. Keskustelu sujui mielestäni todella hyvin. Meillä ryhmässä kaikki osallistuivat aktiivisesti ja toisella puolella myös. Olimme ymmärtäneet runon samalla tavalla, joten oli helppoa keskustella. Kysymyksiä kysyttiin puolin ja toisin. Keskustelu sujui luontevasti eikä tullut hiljaisia hetkiä.

- Keskustelut olivat osin mielenkiintoisia. Muiden keskusteluista oli vaikea saada oikein mitään irti, sillä runot eivät olleet entuudestaan kovin tuttuja. Meidän keskustelimme oli mukavaa, eikä turhan vakavaa. Pellolaisilla oli mielenkiintoisia pointteja, jotka olivat jääneet meiltä jossain määrin huomaamatta. Pidän näistä videokeskusteluista, sillä ne lisäävät itsevarmuutta ja sosiaalisia taitoja.

- Keskustelu pellolaisten kanssa meni hyvin. Ei ollut hirveän pitkiä kiusallisia taukoja. Kysymyksiin oli molemmat valmistautuneet hyvin.

- Olin ryhmässä 2. Keskusteli alkoi nimien esittelyllä. Pellolaiset aloittivat kysymällä kysymyksiä. Oli mukava keskustella pellolaisten kanssa. Kysymyksiin vastaukset olivat hyviä ja kattavia. Vähän jännitti aukasta suu siksi, koska kaikki takana katsoivat ja kuuntelivat. Nyt sai paremmin vielä irti runosta, mikä sen sanoma oli. Keskustelussa olisi saanut hieman olla rohkeampia molemmat osapuolet.

- Skype-keskustelu Niilo Rauhalan runosta ”Asettakaa heidät aterioimaan” Pellon lukion ykkösluokkalaisten kanssa meni hyvin. Keskustelu eteni mukavasti ja kummankin osapuolen edustajat osallistuivat keskusteluun yhtäläisesti. Ennalta laaditut kysymykset olivat hyviä, ja niihin oli helppo vastata oman näkemyksen perusteella. Olimme ymmärtäneet ryhmäni kanssa runon samalla tavalla kuin Pellon ryhmä.

- Runokeskustelut pellolaisten kanssa sujuivat hyvin. Juttelu oli rentoa ja olimme yleisesti samaa mieltä runon sisällöstä ja muista asioista. Olisimme voineet reagoida pellolaisten kommentteihin vielä enemmän, mutta mielestäni keskustelut menivät kuitenkin paremmin kuin edellisellä kerralla. Molemmat ryhmät olivat tutustuneet tekstiin ennen keskustelua ja osasivat kertoa siitä hyvin.

- Keskustelut olivat pellolaisten kanssa kattavia ja saatiin hyvin käytyä runot läpi. Jotkut kysymykset olivat haastavia ja jotkut ei. Olin positiivisesti yllättynyt, että näistä runoista oli helpompi keskustella kuin niistä videoista silloin aiemmin.

- No keskustelut menivät hyvin. Vähän välillä tökki mutta siitä selvisi, hyvin meni. Ei mitään valitettavaa.

- Keskustelu sujui ihan hyvin. Olimme monesta asiasta samaa mieltä. Onnistuimme hyvin runojen analysoimisessa ja mikään ei jäänyt epäselväksi runosta.

- Keskustelu meni hyvin, kaikki puhuivat ryhmässä ja saatiin hyvin kaikki kysymykset läpi. Vastapuolelta tuli hyviä vastuksia kysymyksiin ja hyviä kysymyksiä myös.

- Keskustelu pellolaisten kanssa sujui taas mallikkaasti. Huomasin, että meillä on aika paljon samanlaisia ajatuksia ja näkemyksiä keskusteltavista asioista. Välillä keskusteluissa oli hiljaisia hetkiä, missä kukaan ei sanonut sanaakaan. Niitä olisi hyvä kehittää.

- Keskustelu oli hyvä. Pellolaiset sekä ylitorniolaiset osallistuvat keskusteluun aktiivisesti. Ei tullut hirveästi hiljaisia hetkiä. Kysymyksiin saatiin lopulta vastaukset. Jokainen meidän ryhmästä oli osana keskustelua. Äänet olivat kuuluvat.

Lämmin kiitos yhteistyöstä, opettaja Terhi Hammare ja Pellon lukion opiskelijat!

Kuvat ja teksti Mirjami Hyttinen

Takaisin edelliselle sivulle