Korona-ajan etäopetusmietteitä

Julkaistu: 14.04.2020 klo 20.59

Istun pöydän ääressä. Edessäni on iPad ja tietokone, kumpikin avoinna. Äidinkielen ja kirjallisuuden tunti on kohta alkamassa Zoomissa. Sydämeni tikittää hiukan tavallista nopeammin: Meneekö kaikki hyvin? Saanko jaettua luokan ryhmiin? Miksi ihmeessä etäopetus on jännittävämpää kuin kontaktiopetus?

Aloitimme etäopetuksen lukiossamme  17.3. Olin jo harjoitellut uskonnon kurssini kanssa Zoomin käyttöä ja ryhmätöiden jakamista kaikille edellisellä viikolla. Jokainen ryhmä oli jakanut toisille oman Keynotella tehdyn esityksensä. Zoomin hyvä puoli on, että jokainen opiskelija voi jakaa esimerkiksi tehtävänsä kaikille. Näin tehtäviä voidaan tarkastella yhdessä.

Rehtorimme Sari Lantto oli tehnyt koululle etäopetussuunnitelman. Oikeastaan ainut uusi käytössä oleva appi on Zoom. Rehtori oli myös järjestänyt meille opettajille ohjausta ja harjoitteluhetken Zoomin käytössä.

Teknologian käyttö koulussamme ei ole mitään uutta, sillä koulumme on ollut eTwinningKoulu jo vuodesta 2018. Kaikilla opiskelijoilla on iPad. Koulumme on myös Applen Majakkakoulu. Meillä on ollut monia kansainvälisiä kontakteja informaatioteknologian välityksellä. Showbie on ollut oppimisympäristömme, ja olemme käyttäneet Socrativea, Quisletia ja Kahootia aktivoinnissa oppitunneilla. Esityksiä teemme Keynotella ja tekstejä Pagesilla.

Etäopetuksessa käyttämämme ohjelmat ovat pääasiassa Zoom ja Showbie. Showbiessä pystyy jakamaan erilaisia materiaaleja, opiskelijat palauttavat tehtäviään ja opettaja antaa palautetta niistä. Palautteen voi antaa joko korjaamalla tehtävät tai ääniviesteinä. Olen lisäksi käyttänyt Padletia, Mentimeteriä ja Answergardenia aktivoinnissa. Käytän myös melko paljon Socrativea, koska sen saa liitettyä suoraan Showbiehen. Korjaamisesta tulee hyvin helppoa. Joillakin kursseilla käytämme myös iTunesU:ta. Lisäksi meillä on tietysti oppikirjat – oikein fyysiset ja paperiset.

Silti etäopettaminen poikkeaa lähiopettamisesta. Se on jännittävämpää, sanoisin. Etäopetuksessa sovellamme normaalia, lähiopetuksen lukujärjestystä. Oppitunnit ovat normaalia 75 minuuttia hieman lyhyemmät. Jokainen opettaja aloittaa oppituntinsa kontaktilla Zoomissa. Sitä seuraa harjoittelu- tai tehtävävaihe, ja usein tapaamme vielä uudelleen Zoomissa tunnin lopulla. Etäoppitunnin haasteena on tehdä tunneista vaihtelevia ja kiinnostavia.

Viime aikoina julkisuudessa on ollut keskustelua Zoomin turvallisuudesta. On hyvä, että ohjelman turvallisuutta on nyt parannettu muun muassa niin, että ympäristön luokkiin saa salasanat. Tähän saakka meillä ei ole ollut ongelmia. Käytämme ohjelman ilmaisversiota, jonka rajoituksena on 40 minuutin session kesto. Sen jälkeen pitää aloittaa istunto uudelleen.

Zoomin etuja on myös se, että oppitunnilla voi jakaa opiskelijat ryhmiin. 

Etäopiskelu opiskelijoiden silmin

Opiskelijamme ovat osallistuneet oppitunneille mukavasti ja pääsääntöisesti tehneet töitä kunnolla. Tästä voi olla tyytyväinen. He todella pyrkivät opiskelemaan ja oppimaan. Selvästi heillekin etäopiskelu on kontaktiopiskelua raskaampaa.

Monet heistä ovat kuitenkin ottaneet tämän etäopiskelun vastaan haasteena tai seikkailuna. Kokemus verkossa tapahtuneista eTwinning-projekteista tietysti auttaa heitä verkkotyöskentelyssä. Opiskelijamme ovat teknisesti taitavia ja auttavat ongelmatilanteissa. He laittavat viestiä, jos ääni ei kuulu tai zoom-luokkaan ei pääsekään.

Rehtori on säännöllisesti kysynyt palautetta sekä opiskelijoilta että heidän vanhemmiltaan. Etäopetuksesta on kyselyn mukaan tiedotettu riittävästi.

Tässä jotakin opiskelijoden palautteesta:

• Kaikki toimii hyvin, mutta henkilökohtaista palautetta on vaikea saada.
• Kaikki on sujunut hyvin. Opetusta on saanut, koska tunnit streemataan. Kiitos siitä opettajakunnalle!
• Joissain aineissa liikaa tehtäviä.
• Hyvinhän tämä sujuu. 👍
• Ei muutettavaa.
• Päivät ovat raskaita.
• Voisiko etätunteja vähentää ja itsenäisiä tunteja lisätä?
• Olen ylpeä lukiostamme, siitä, kuinka lyhyessä ajassa kaikki saatiin toimimaan.
• Opettajat ovat panostaneet etäoppitunteihin.

Yhteisöllisyyden tunne on vaikeampi saavuttaa verkossa. Meillä on ollut joitakin opiskelijakunnan järjestämiä etävälitunteja, joilla ykköset ja kakkoset ovat kilpailleet toistensa kanssa. Olemem myös katsoneet iki-ihanan Shakespearen näytelmän Romeo ja Julia englanniksi Zoomissa. Tämä on ollut ykkösen englannin kurssin tehtävä Hanna Viippolan ohjaamana. On ollut hienoa seurata, miten opiskelijat ovat eläytyneet näytelmässä.

Kaiken kaikiaan on ollut palkitsevaa seurata opiskelijoiden kasvavaa itseohjautuvuutta verkko-opiskelussa. He tekevät parhaansa. Jopa kokeet onnistuivat verkossa hyvin.

Brainy Quote on kätevä appi, josta löytää kirjailijoiden, ajattelijoiden ja filosofien ajatuksia Dalai Lamasta Martti Lutheriin ja Aristoteleestä Yevtushenkoon. 

Etwinning – kansainvälisen yhteisön voima

Oli ihana saada pääsiäistervehdys Milanosta, Italiasta, eTwinning-partneriltamme! Me opettajat voimme rohkaista toisiamme tässä väsyttävässä koronatilanteessa. Tämä todellakin on etäyhteyksien aika. Meillä oli marraskussa Portugalista opettajia kylässä, ja meillä on ollut eTwinning-kumppani Tanskassa. Meillä on ollut digitaalisia kirjeenvaihtokavereita Barcelonassa. Ajattelemme ulkomailla olevia monia ystäviämme ja toivomme heille kaikkea hyvää.

Etwinning merkitsee laajentuneita yhteyksiä ja kontakteja ulkomaille. Me tarvitsemme rohkeutta, sisua ja kestävyyttä näinä aikoina. On ollut sydäntä lämmittävää lukea eTwinning-kertomuksia Italian Godognesta ja Saksasta. Ne kertovat siitä, miten eTwinning auttaa kouluja kaikkialla Euroopassa.

Etwinning on myös järjestänyt verkkoseminaareja e-oppimisesta, sen metodeista ja ongelmista. On ollut hyödyllistä osallistua näihin ammatillisen kehittymisen verkkoseminaareihin.

- Etäopetuksessa on tärkeä käyttää monenlaisia, vaihtelevia menetelmiä, totesi professori Richard Powers verkkoluennollaan. Hänen vinkkinsä aktiviteeteista olivat, että tehtävien tulisi olla lyhyitä, tehokkaita, hyvin suunniteltuja, merkityksellisiä ja helposti ymmärrettäviä. Opettajat ympäri maailmaa kokevat, että suunnittelu vie nyt enemmän aikaa. Powers kannusti meitä opettajia huolehtimaan itsestämme. Kotona työskennellessä on tärkeä rajata oma työaikansa.

Kaikkia opettajia auttaa saada vertaistukea tässä odottamattomassa tilanteessa toisilta verkossa. On hyödyllistä kuulla toisten luovista opetusratkaisuista. Kiitos kaikille tuesta ja jakamisesta!

Mirjami Hyttinen

Nämä mietteet pohjautuvat eTwinning-lähettiläiden blogiin kirjoittamaani postaukseen.

Takaisin edelliselle sivulle