eTwinning-virtaa Dublinista

Julkaistu: 12.05.2019 klo 22.40

Dublinissa oli koolla 9. - 11.5. eTwinningkouluja teemakonferenssissa. Lukioltamme siellä oli Opetushallituksen kutsumana mukana Mirjami Hyttinen. Seuraavassa hänen tunnelmiaan matkasta.

Dublin, kukkiva, kotoisan oloinen kaupunki, sadetta tämän tästä, välillä aurinkoa. Noin 240 ihmistä eTwinning -kouluista hakemassa ajatuksia ja ideoita, kertomassa oppimisen tarinoita. Hakemassa uusia yhteistyökumppaneita. Suomessa on tällä hetkellä 7 eTwinning-koulua, ja Euroopassa niitä on 2216. Eurooppalaisista kouluista 1 % on eTwinning-kouluja.

Ensimmäisenä päivänä konferenssin avauksessa puhutaan eTwinning-systeemin merkityksestä: luoda ystävyyttä ja yhteyksiä eri maiden välille, hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa, antaa nuorille sellaisia taitoja, joita he tarvitsevat tulevaisuudessakin.

Irlannin parlamentin jäsen Maureen O´Sullivan mainitsee puheessaan meidän koulumme ja eTwinningin merkityksen kansainvälisyyden tuomisessa syrjäseudulla asuvien ulottuville. Tuntuu aika hienolta. Eurooppa-päivä on samalla eTwinning-päivä.

Sitten teemme tutustumisleikkejä ja ryhmäydymme. Osoitteidenvaihtoa. Hassu Kahoot-kisa, jossa testataan, mitä Irlannista tiedämme.

Taksikuskeja ja hotellihenkilökuntaa myöten täällä on ystävällisen Irlannin tuntu. Irlantilaiset vaikuttavat todella mukavilta ja huumorintajuisilta. Heistä on helppo pitää.

Toinen päivä: kolme workshopia. Ensimmäisen työrupeaman aiheena on Julkisen puheen voima ihmisten vakuuttamisessa. Aluksi Claire Morvan pitää meille napakan esityksen puheen pitämisestä. Hän toimii itse kuten opettaa: puhuu lyhyesti ja havainnollisesti, on miettinyt kuulijakuntansa.

Sitten teemme ryhmissä roolityöskentelyn, jossa meidän pitää vakuuttaa oletetut kuulijat. Jännittää. Esityksen koostamiseen on aikaa 20 minuuttia, sitten pidetään esitykset ja saamme palautetta siitä, miten meni. Opettaja antaa hienosti kannustavaa palautetta jokaiselle ryhmälle. Työskentelyn jälkeen on hyvä mieli. Opimme todella jotain - sekä harjoittelusta että hyvästä esimerkistä.

Toisessa työskentelyssä pohditaan eTwinning-koulujen tehtäviä: jaettua johtajuutta, sitoutumista yhteistyöhön, jakamiseen ja tiimityöskentelyyn sekä esimerkin näyttämistä toisille kouluille. Opiskelijat toimivat koulussa muutoksen eteenpäin viejinä. Koulut toimivat avoimina, oppivina organisaatioina. eTwinnng-koulun nimke ei ole koulun päätepysäkki, vaan menolippu eteenpäin. 

Meidän ryhmässämme puhuttiin myös siitä, että rohkeuteen kokeilla uutta kannustaa se, että on lupa myös epäonnistua. Kaikki projektit eivät onnistu täydellisesti, mutta silti niistä opitaan. Projekteissa tulee vastaan erilaisia pulmia ja ongelmia, jotka pitää ratkaista. Suunnitelmat elävät ja muuttuvat matkan varrella. 

Kolmannessa työpajassa käsiteltiin ilmiöpohjaista oppimista ja ongelmakekseistä lähestymistä. Tanskalainen Mads Sode esitti muutamia esimerkkejä, joiden jälkeen saimme ryhmässä alkaa ratkomaan esitettyä ongelmaa. Oli hauska tehdä käsillä hirviöltä näyttävää kuulokkeiden pidikettä, jonka voisi laittaa taskuun. Oppiminen voi olla ongelmanratkaisua yhdessä.

Kolmantena päivänä saimme nähdä esimerkin eTwinning-kouluna toimivasta koulusta. Päätöstilaisuus on hauska kooste dialogia, näytelmää ja yleisön mukaan ottavaa performanssia. Yhteistyönä toteutetaan ja suunnitellaan asioita. Projektit innostavat kaikkia. Niiden kautta oppilaat omaksuvat tärkeitä taitoja ja innostuvat asioista. Tieto- ja viestintäteknologiaa tarvitaan kaikkialla, ja verkostoitumisen taito on äärimmäisen tärkeä.

Päättäjäistilaisuudessa eTwinning-lähettiläs Tuire Kokko sai yllättäen puheenvuoron. Hän kertoi, miten Outokummussa toteutetaan yhteistyötä myös Itä-Suomen yliopiston kanssa. Siellä eTwinning on osa opettajankoulutusta. 

Olen ollut ihmeissäni siitä, miten paljon eTwinning-sivulla olevaa videotamme on katsottu ja miten monet tuntevat koulumme. Se tekee iloiseksi ja ylpeäksi.

Suomalaiset ovat haluttuja yhteistyökumppaneita täällä. Olen vaihtanut osoitteita monen ihmisen kanssa, ja jotkut yhteydet varmasti poikivatkin yhteistyötä.

Suomea tapahtumassa edustivat Yrjö Hyötyniemi Opetushallituksesta sekä opettajat Tuire Kokko, Miia Kivistö ja Mirjami Hyttinen. Kiitos Opetushallitukselle, jonka ansiosta sain mahdollisuuden osallistua eTwinning-koulujen konferenssiin!

Kuvat ja teksti Mirjami Hyttinen

PS. Viimeisenä päivänä meille esitettiin limerikki-haaste: pitää tehdä 5 rivi pitkä, humoristinen pilaruno, jonka ensimmäisessä säkeessä on jokin paikannimi. Ei ole koskaan tainnut mennä lentomatka yhtä hauskasti kuin Dublinistä Helsinkiin lennettäessä, jolloin Miia, Tuire ja minä väkersimme limerikkejä. Tässä pieni esimerkki aikaansannoksistamme: 

Leargas Irish colleagues farewell
The idea of eTwinningSchools we sell
On behalf of European collaboration we preach
To the eTwinning family we want one and each.
Does this ring the bell?

Nukkumispaikka on Vantaa
sinne laukut kantaa
väsynyt matkaaja
ajatusten vatkaaja.
Mistä Nukkumatti löytäis unisantaa?

Takaisin edelliselle sivulle