iConnectED2, eTwinning: Lukio ja Lappi italialaisin silmin
Julkaistu: 03.04.2019 klo 15.38
Mitä projektin italialaiset opettajat kertoivat omasta oppilaitoksestaan ja millaisin silmin he katselivat Lappia ja Ylitorniota? Miltä näyttää pieni lappilainen lukio italialaisen tuhannen oppilaan opettajan silmin?
Ylitornion yhteiskoulun lukiolla oli vierailemassa 35 oppilaan ja 7 opettajan joukko Melzon kaupungista Italiasta. Twinning-projekti on nimeltään Ohjattua tarinankerrontaa - luovaa yhteistyötä iPadilla. Yhteisiä opiskelupäiviä kertyi kaikkiaan neljä. Yhdessä työskentelevät oppilaat ovat 11 - 18-vuotiaita. Tarinankerronnan projektimme yhdistää tieto- ja viestintätekniikkaa, kirjallisuutta ja kieliä sekä yhteistyötaitoja, kertoo rehtori Sari Lantto. - Projekti tarjoaa mahdollisuuden ylittää monenlaisia rajoja.
Italialaiset tulevat ICS G. Ungarettista Melzosta. Se on tuhannen oppilaan Apple Distinguished koulu Italiasta, ainoa laatuaan siellä. Koulussa opiskelee päiväkoti-ikäisistä yläkoululaisiin. Heidän koulussaan käy paljon vieraita saamassa oppia tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämisestä opetuksessa.
Rehtori Stefania Strignano kertoo olevansa todella ylpeä omasta oppilaitoksestaan.
- Halusin tämän kokemuksen oppilailleni ja opettajilleni, koska Italiassa suomalaiset koulut ovat kuuluisia opetusmetodeistaan. Pidän oppilaitten vapaudesta ja koulun hiljaisesta tunnelmasta. Voin kuvitella sen olevan kovan työn tulosta, hän sanoo.
-On tärkeää oppia tekemään yhteistyötä ja tajuta olevansa myös Euroopan kansalainen, yläkoulun italian opettaja Sabina Valsecchi sanoo. Maailmassa on paljon ongelmia, joten ratkaisuja pitää oppia hakemaan yhdessä.
Koulussa kodikas tunnelma
- Olen vaikuttunut koulustanne ja siitä miten koulunne muistuttaa kotia. Oppilaanne vaikuttavat hyvin rennoilta ja rauhallisilta mutta myös herttaisilta ja kiinnostuneilta. Pidin myös siitä, että teillä ei ole valtavan paljoa oppilaita joka luokassa, jotta voitte todella keskittyä heihin ja antaa heille parastanne. Täällä olevat erilaisuudet eivät ole tuntuneet ongelmilta vaan mahdollisuudelta kasvaa ja oppia toisiltamme, matematiikan ja luonnontieteiden opettaja Giulio de Giambaulis sanoo.
Hän rakastaa Lappia, koska täällä on kylmää ja todella puhdasta. -Olen kotoisin Etelä-Italiasta, joten täällä kaikki poikkeaa kotimaastani.
Fabio Russo on myös matematiikan ja luonnontieteiden opettaja. -Olin hyvin utelias Suomen ja koulujärjestelmänne suhteen, hän kertoo. Arvostan todella yhteistyötä suomalaisten oppilaitten ja meidän oppilaittemme välillä. Pidän kovasti Lapista elinympäristönä ja ihanista revontulista, jotka saimme onneksemme nähdä.
Francesca Testa on alakoulun opettaja ja koulunsa digivastaava. Hän vastaa myös koulun verkkosivuista. - Pidän tämän koulun rennosta tunnelmasta ja siitä että lukiossa voi valita osan kursseista, hän sanoo.
- Suomessa tunnen olevani kuin toisenlaisessa koulumaailmassa. Kaikki vaikuttaa niin rennnolta ja hiljaiselta. Oppilaat näyttävät hiljaisilta ja tuntuvat luottavan omaan oppimisprosessiinsa. Opettajilla ja oppilailla näyttää olevan tosi hyvä suhde toisiinsa ja oppilaisiin. Tunnelma tuntuu tosi hyvältä, sanoo Maria Emilia Cremonesi, joka on alakoulun opettaja ja englannin opettaja sekä kansainvälisten eTwinning-projektien vetäjä ja vararehtori.
Antonio Di Pascale on tieto- ja viestintäteknologian opettaja yläkoulussa. - Huomiotani kiinnitti koulussanne avoin ja vastavuoroinen suhde opettajien ja oppilaitten välillä, hän sanoi. - Oppilaat toimivat oppimistilanteissa rennosti ja opetustilanteissa olivat kuin kotonaan. Pidin myös ystävällisyydestänne ja avuliaisuudestanne. Olette ihania ihmisiä!
-Lapista muistan laajat lumikentät, jäätyneen joen, porot ja revontulet! Kaikki tämä on yksinkertaisesti fantastista ja mahtavaa!! Antonio kehuu.
- Olen todella nauttinut lumisista maisemista, hiljaisuudesta ja kylänne rauhallisuudesta ja hiljaisuudesta. Koulunne vaikuttaa olevan ihanteellinen oppimispaikka. Pidän siitä ystävällisyydesta ja lämmöstä, jolla meidät on vastaanotettu, Sabina Valsecchi kertoo.
-Uskon että tämä kokemus on todella tärkeä oppilaillemme, jotta he voivat tuntea olevansa eurooppalaisia. Suuret yhteiset päämäärät koskettavat nuoriamme ja on elintärkeää, että he oppivat mahdollisimman aikaisin yhteistyöhön, Sabina toteaa.
Ikimuistoisia oppimiskokemuksia
- Kaikki on ollut fantastista: lumessa leikkiminen ja suomalaisten oppilaitten kanssa puhuminen. Meillä ei ole mitään ongelmia oppilaitten kanssa, koska kaikki ovat tosi ystävällisiä. Olen oppinut paljon uutta, koulujutuista suomalaisiin perinteisiin yleensä. Tämä on ollut tosi hyvä kokemus, joka tuntuu meistä hyvältä, kertoo Giorgia Popescu, hyvin englantia puhuva oppilas.
Lorenzo Moroni sanoo pitävänsä Suomesta kovasti. - Kun laskeuduimme koneesta, olin haltioissani, koska en ole eläissäni nähnyt niin paljon lunta. Koulu on hyvin kaunis ja suomalaiset oppilaat ovat mukavia. He ovat kaikki kivoja, ja myös opettajat ja rehtori. Muistan Suomen loppuelämäni.
Hieno kokemus
- Yhteistyössä ei ollut mitään ongelmaa. Ryhmämme jäsenet olivat ujoja, mutta jokainen yritti parhaansa. Ymmärsin, ettei kielioppi ole niin tärkeä, kun puhuu toisen kanssa. Tämä oli ikimuistoinen kokemus. Pidin siitä! sanoo Iida Tyni.
- Työskentelimme hyvin ryhmässä, Juuso Sivula kertoo. -Opin, että selviää hyvin, vaikkei englannin kieli olekaan täydellinen. Tämä kokemus oli hyvä ja opin monenlaisia uusia asioita.
- Joskus oli hankalaa tehdä töitä, koska emme ymmärtäneet kaikkea, mutta lopulta kaikki onnistui hyvin, Elias Kauvosaari kertoo. -Kaikki tulevat ymmärretyksi, kun on tarpeeksi aikaa ja Google kääntäjä käytössä. Tämä kokemus oli todella hieno ja oli mukava työskennellä ryhmän kanssa.
- Meidän ryhmämme työskenteli hyvin, Saimi Viiri selittää. - Kommunoikointi oli pääosin helppoa, mutta välillä jouduimme käyttämään Google kääntäjää. Opin että käsiä käyttämällä ja asioita näyttämällä saa ilmaistuksi, mitä tarkoittaa. Opin käyttämään Green Screen appia. Ryhmätyömme tulos oli mahtava ja koko tämä kokemus hyvin palkitseva.
Englannin opettaja Hanna Viippola pitää tärkeänä kansainväliseen yhteistyöhön oppimista ja eri kulttuurien kohtaamista. On hyvä opetella, miten selviytyy tilanteista, vaikka yhteistä kieltä ei olisikaan.
Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Mirjami Hyttinen on tyytyväinen projektiin, joka toteutti upeasti eri oppiaineiden yhteistyötä ja kansainvälistymistä. Itse keksityn tarinan muuttaminen elokuvaksi palveli hienosti myös kirjallisuuden opetusta. On myös avartavaa keskustella opettajien kanssa ja jakaa oppimiskokemuksia.
Teksti ja kuvat Mirjami Hyttinen