Ilkka Korvan puhe elokuun ylioppilasjuhlassa

Julkaistu: 04.10.2020 klo 20.02

Kello on pykälässä. Pekka nukkuu sikeästi. Ovelle koputetaan. Koputus on määrätietoinen ja voimakas.

- Herätys – kello on kohta kahdeksan. Sinun täytyy lähteä koulun.
- ÄÄÄÄÄÄÄ. En MINÄ halua lähteä tänään kouluun, huutaa uninen Pekka peiton alta..
Koputus voimistuu ja ovi tärisee hieman koputusten voimasta.
- NYT JOS ET HETI NOUSE, MYÖHÄSTYT. Nyt puhuttiin jo isoilla kirjaimilla.
- ONKO PAKKO - en halua lähteä, tänään on koepäivä.
- NO, VOI HYVÄNEN AIKA. OLE NYT MIES JA NOUSE YLÖS. SINUN ON LÄHDETTÄVÄ -OLETHAN KOULUN REHTORI.

Hyvät juhlavieraat. Olen Ilkka Korva ja olen täällä lasteni vuoksi. Kaikki viisi perheemme lasta, Elina, Anniina, Miika, Juhana ja Maija, ovat käyneet tämän lukion. Elina sai lakin vuonna 2007, 13 vuotta sitten, ja Maija saa lakin tänään.

Kuinka moni teistä on käynyt tämän lukion? Nosta käsi ylös….Myös vaimoni Anne sai ylioppilaslakin täältä.

Muistan aika hyvin ensimmäisen vierailuni tässä talossa syksyllä 1989. Olin menossa tämän talon opettajanhuoneeseen. Minun mielessäni opettajanhuone-sanaan liittyi kaksi mielikuvaa. Peruskoulussa opettajanhuoneeseen jouduttiin. Lukiossamme Haapavedellä sinne sai mennä.

”Kun menet opettajanhuoneeseen, älä mene istumaan mihin sattuu. Mene ovelle ja katsele rauhassa. Kun väki on koolla, tyhjille paikoille voi istua.” Toimin saamieni ohjeiden mukaan. Kun tulin opettajanhuoneeseen paikalla oli vain Blits. Tervehdimme, esittelin itseni ja kerroin, millä asialla liikuin, ja jäin odottamaan. Hiljaisuuden vallitessa väkeä alkoi tulla. Arvokkaita kumarruksia ja aamumurahduksia tervehdykseksi. Anna, Airi, Jaakko, Pilppu, Juhani, muutamia mainitakseni. Tunnelma oli sellainen kuin lukion opettajanhuoneessa siihen aikaan oli, rauhallisen asiallinen. Kaikki meni hyvin. Näin tyhjän paikan ja istuin odottamaan päivänavauksen alkua.

Meidän perheelle on ollut tärkeää, että lapset ovat saaneet käydä lukion oman kunnan lukiossa. Koulumatka ei ole ollut liian pitkä, noin 600 metriä. Tosin on sitä taidettu jonkun kerran tulla autolla pitkän koulumatkan vuoksi. Tämä koulu on ollut hyvä paikka tulla, olla ja opiskella. Opettajien ja koulun muun henkilökunnan kanssa on ollut luontevaa ja joustavaa hoitaa eteen tulleita asioita.
Lapsemme ovat olleet kaikki erilaisia oppijoita. Olemme halunneet Annen kanssa antaa heille kaiken sen tuen, mitä vanhempina olemme voineet antaa. Aika pian jokaisen kohdalla on käynyt niin, että omat tiedolliset valmiudet esimerkiksi matematiikan läksyjen tekemisessä ovat olleet hyvin puuteelliset. Ehkä sellainen koulumyöteisyys on ollut lopulta yksi tärkeä tuki, jolla olemme lapsiamme tsempanneet.

Tein puhettani varten laajan kyselytutkimuksen. Lähetin kyselyn kaikille viidelle lapselleni. Vastausprosentti on sata ja virhemarginaali 0,2 % suuntaan tai toiseen. Tutkimuksesta selvisi, että olette onnistuneet luomaan tänne hyvän ja kannustavan hengen, ilmapiirin. Sitä on luonut koko koulun henkilökunta. Vastauksissa käytettiin mm. sanoja kotoisa, hyvä yhteishenki, yhteisöllisyys. Koulun hyvä yhteishenki on myös huokunut kotiin saakka.

Opiskelu-osion vastauksissa nousi ylitse muiden opiskeluun saatu tuki. Tukea on ollut saatavilla - se on ollut myös henkilökohtaista. Ja tuesta on päässyt nauttimaan myös allekirjoittanut.

Vastauksissa mainitaan myös lukion pienuus, ja se mainitaan vahvuutena. Koulun henkilökunta on tuntenut opiskelijat nimeltä – se on luonut tunnetta tärkeydestä ja yhteisöllisyydestä. Vaalikaa tätä yhteisöllisyyttä jatkossakin. Osa kohtaamisista ja yhteisöistä on siirtynyt tänään ehkä pysyvästi virtuaalimaailmaan. Luulen kuitenkin, että tarvettamme toinen toisemme fyysiseen kohtaamiseen se ei koskaan tule korvaamaan. Tarvitsemme toistemme oikeaa läheisyyttä. Sen tämä menossa oleva on myös osoittanut.

Vuosikymmenten aikana talon meno on muuttunut - ajan hengessä. Osa oppikirjoista ja opetuksesta on siirtynyt virtuaalimaailmaan. Omaehtoinen opiskelu, etäopiskelu, ipadi ja erilaiset tavat suorittaa kursseja ovat tätä päivää. Näin myös opiskelijan vastuu omasta opiskelusta on lisääntynyt. Urheilu on ollut myös näkyvästi esillä koulun elämässä.

Vuorovaikutus ympäristön kanssa on myös lisääntynyt. Tähän muisto.

Haapaveden lukiossa oli yksi tyttö, Seija, Oulun maaherran tytär. Hän lähti jollakin konstilla keväällä Englantiin, kielikouluun kesken lukio. Hän halusi kielenkääntäjäksi.

Siinä missä ennen käytiin tutustumassa Oulun yliopistoon, käydään tänään Tukholmassa, Italiassa, Saksassa, Englannissa, Itävallassa oppimassa uusia kieliä ja kulttuurien tapoja. Te opettajat käytte esittelemässä ulkomaita myöten, millaista hyvää ja eteenpäin suuntautuvaa osaamista meiltä täältä pohjoisesta löytyy. Aavistelen, että tämä vaatii teiltä työtä, vaivan näköä. Kiitos, että jaksatte katsoa myös tulevaisuuteen. Matkan varrella olemme saaneet tutustua myös Wilmaan, tuohon näkymättömään vaikuttajaan - hän ei taida olla nyt paikalla. Pakko sanoa että Wilman yhteystiedot ovat olleet minulta hukassa aina silloin tällöin.

Eräs pieni yksityiskohta liittyy lasteni lukio-opiskeluun. Muutamat vanhemmat ovat laillani opettaneet lapsiaan ajamaan ajokortin. Siitähän on saanut kurssin. Olen tehnyt sen viisi kertaa - kuudennen kerran opetin kummityttöni ajamaan. Minulle ajokortti ja sen hinta eivät ole olleet ensisijaisia syitä, miksi olen niin tehnyt. Piilo-opetussuunnitelmassani laskin niin, että se on ollut hyvä tapa olla oman lapsensa kanssa kahdestaan, ilman puhelinta tai muita häiriötekijöitä. Maijan kohdalla oli vähän vaikeuksia. Ne eivät johtuneet Maijasta vaan siitä, että en meinannut päästä läpi testistä, joka piti läpäistä opetusluvan saamiseksi. Kävin siellä kolme kertaa. Kysymykset olivat huonoja…

Nyt haluan sanoa jotakin evästykseksi teille uudet ylioppilaat.
Sätt inte som mål lyckan i ditt liv. Lyckan är som en fjäril. Du ser fjärilen’s skönhet. Du ser hur en fjäril känner glädje när den flyger fritt i vinden. Men på en gång när du rör fjärilen kan den tappa förmågan att flyga.
Vingarna’s fin dammyta går sönder och det är inte mera möjligt för fjärilen att flyga.
Sök saker i ditt liv som ger mening till ditt liv oansett vad dem ens är i ditt liv. Gör saker i ditt liv som är riktig betydelsefulla för dig.
Du ser snart att du är lycklig.
Detta är en utav livet’s hemlighet.

Älä aseta elämäsi tavoitteeksi onnellisuutta. Onnellisuus on kuin perhonen. Näet perhosen kauneuden. Näet kuinka perhonen ilakoi ja riemuitsee lentäessään vapaasti tuulessa. Mutta heti kun kosket perhosta kädelläsi, se voi menettää kykynsä lentää. Siipien hieno pölypeite rikkoontuu ja lentämien ei ole enää mahdollista. Etsi elämääsi asioita, jotka antavat elämääsi merkityksen, mitä ne sitten kohdallasi ovatkin. Tee elämässäsi asioita, joilla on sinulle todellista merkitystä. Huomaat pian, että olet onnellinen. Tämä on yksi elämän suurista salaisuuksista.

Perheeni puolesta kiitän koulun henkilökuntaa kuluneista vuosista. Sinulle Sari erityiskiitos siitä, miten olet toiminut lukion rehtorina. Toiminnallasi luot oppilaita ja työtovereitasi kunnioittavaa ilmapiiriä. Se on tärkeää, ja arvostan sitä suuresti. Samalla haluan kiittää myös kaikkia niitä, jotka ovat tehneet Ylitornion lukion toiminnan mahdolliseksi Ylitorniolla.

Hyvät ylioppilaat ja perheväki– lämpimät onnittelut teille kaikille. Toivotan teille kaikille hyvän Jumalan siunausta elämäänne.

Olin unohtaa. Tässä teille kotitehtävä. Tehkää se yhdessä kotona tai matkalla kotiin. Kotitehtävä löytyy Spotify-sovelluksesta. Kuunnelkaa Anssi Kelan laulu 1972. Kommentit voi lähettää Showbiehen syyskuun loppuun mennessä.

Ilkka Korva

Takaisin edelliselle sivulle