Kaksi kirjaa, viisi teemaa, kuusikymmentä opiskelijaa Italiasta ja Suomesta – niistä on tehty LiteratEurope

Julkaistu: 05.03.2023 klo 17.27

Maaliskuun ensimmäisellä viikolla lukion vieraaksi saapui 37 italialaisnuorta ja neljä opettajaa. Ykkös- ja kakkosluokkalaiset työskentelivät heidän kanssaan LiteratEurope-projektissa.

Projektia varten opiskelijat lukivat kaksi kirjaa: Paolo Cognetin Kahdeksan vuorta -romaanin ja Elina Hirvosen Että hän muistaisi saman -romaanin.

Opiskelijat työskentelivät kymmenessä ryhmässä, ja ryhmät tarkastelivat teoksia eri näkökulmista: Miten unelmat ja todellisuus, toivo ja epätoivo, ystävyys- ja perhesuhteet ilmenevät romaaneissa ja niiden henkilöhahmojen ihmissuhteissa? Entä millaisen leiman ihmiseen jättää se, varttuuko hän kaupungissa vai maaseudulla, ja miten nuori ja vanha sukupolvi eroavat toisistaan?

Näiden teemojen näkökulmista ryhmät suunnittelivat, äänittivät ja editoivat podcast-jakson, jossa teoksista keskustellaan. Ryhmät suunnittelivat myös podcast-jaksonsa logon ja esittelymusiikin. Viikon lopuksi projektit esiteltiin toisille ryhmille.

Opiskelijoiden työskentelyä oli ilo seurata! Taitavat, rohkeat ja luovat nuoret, iloinen puheen pulputus, naurunremakat ja eloisa elekieli täyttivät lukion jokaisen luokan ja tilan. Ja valmistakin saatiin aivan aikataulun mukaisesti. 

Projektin tavoitteena oli vahvistaa globaalin kansalaisen taitoja: yhteistyö- ja kommunikaatiotaitoja, vieraalla kielellä viestimistä ja kulttuurista tietoisuutta. Tavoitteena oli myös kirjallisuuden analysoinnin ja tulkinnan taitojen, luovuuden sekä mediataitojen kehittäminen.

Yksi viikon kohokohdista oli torstain illanvietto. Ensin syötiin yhdessä illallinen, ja sen jälkeen opiskelijat pääsivät estradille esiintymään.

Illan aloittivat kakkosluokkalaiset vanhojen päiväksi harjoitellulla omalla tanssilla, ja italialainen yleisö oli haltioissaan. Ihastuksen ja kannustuksen huudot eivät ole tainneet kaikua lukion salissa niin vapautuneesti kovin monesti aiemmin!

Toisena ylitorniolaisten ohjelmanumerona oli Sara Keisun ja Helmi Korven akrobatiaesitys, jota italialaiset katsoivat niin ikään aivan ihastuksissaan. Miten taitavia esiintyjiä!

Italilaisten ohjelmanumerot olivat lauluesityksiä, ja niissä yleisö eli, lauloi ja tanssi mukana täydellä tunteella.

Lopuksi ykkösen tytöt kutsuivat kaikki mukaan omaan ohjelmanumeroonsa: suomalaiseen kansallistanssiin eli letkajenkkaan.

Perjantaina oli hyvästien aika, ja taidettiinpa muutamissa silmäkulmissa nähdä kyyneleitäkin viimeisten yhteisten hetkien vuoksi. Kakkosluokkalaiset kuitenkin tapaavat italialaiset toukokuussa vastavierailulla Milanoon.

Projektissa työskentelivät Italiasta opettajat Andrea Maricelli, Andrea Fiorentini, Ada Wieder ja Federico Massa, Suomesta rehtori Sari Lantto ja englannin opettaja Hanna Viippola. Yhteinen projektiviikko oli nuorille elämyksellinen ja opettavainen, mutta mitä projekti antaa opettajalle? Kysyin sitä lukiomme opettajalta, Hanna Viippolalta.

- Intoa opetukseen, kun näkee, että opiskelijat saavat käyttää konkreettisesti niitä taitoja, joita täällä opiskellaan, esimerkiksi englannin kieltä ja tvt-taitoja, vastaa Hanna.

Oletko huomannut eroja suomalaisessa ja italialaisessa tavassa opettaa?

- Meillä korostetaan luovuutta ja itsenäistä työskentelyä. Opiskelijoille annetaan melko lailla vapaat kädet toteuttaa itseään. Italialainen opetus on opettajajohtoisempaa, ja opettajien ja opiskelijoiden välisessä kommunikaatiossa on eroja. Opiskelijat esimerkiksi puhuttelevat opettajiaan muodollisemmin kuin Suomessa, jossa on totuttu siihen, että opettajaa kutsutaan etunimellä. Italialaisten opiskelijoiden ansioksi on sanottava, että he osaavat noudattaa ohjeita tarkasti ja huolellisesti.

LiteratEurope-projektin podcast-jaksot julkaistaan Spotifyssa LiteratEurope -kanavalla perjantaista 3.3. alkaen.

Teksti ja kuvat Terhi Hammare

Takaisin edelliselle sivulle