Kielimatkalta itsevarmuutta: Maailmalla pärjää

Julkaistu: 29.04.2015 klo 22.32

- Saksa yllätti minut todella positiivisesti, sillä en olisi uskonut tykästyväni maahan näin paljon. Ystävälliset ihmiset, edulliset hinnat, kulttuuri, Lyypekin kaunis kaupunki ja monet muut asiat saivat haluamaan sinne takaisin, kertoo Anna Hyttinen, yksi Ylitornion yhteiskoulun lukion kakkosen saksan kielen lukijoista. Kakkosen saksan opiskelijat tekivät opintomatkan Saksaan, Hampuriin ja Lyypekkiin opettajansa Anna-Liisa Alatalon johdolla.

- Olimme Saksassa 21.-24.4. Matka oli mielestäni todella upea. Vaikkakin jouduimme lähtemään reissuun jo tiistai yönä 2 aikana ja seuraavana päivänä väsytti aika paljon. Ilmatkin suosivat meitä, sillä joka päivä paistoi aurinko ja lämmintäkin oli noin +20, kirjoittaa Essi Heikka.

- Saksan matka oli yksi parhaista kokemuksista tähän mennessä. Ensinnäkin en olisi varmaan ikinä lähtenyt Saksaan omin päin. Saksa ei koskaan ole ollut listalla maista, joissa haluan käydä, mutta käytyäni siellä ihmettelen, miksen ole aikaisemmin ollut kiinnostunut Saksasta. Saksassa oli jokaiselle jotakin: menevä miljoonakaupunki Hamburg sekä rauhallinen ja kaunis Lübeck. Saksasta löytyi sekä kaunista luontoa että urbaania ympäristöä, kertoo Sonja Stenberg.

- Lähdimme kello 02:15 lukion pihalta maanantain ja tiistain välisenä yönä Oulun lentokenttää kohti. Saavuimme Oulun lentokentälle noin kello 06.15 ja suuntasimme lentokoneella kohti Helsinkiä. Helsinkiin saavuttuamme lähdimme melkein välittömästi jatkolennolle Hampuriin. Hampuriin saavuttuamme testasimme saksantaitoamme ensimmäisen kerran, kun meidän piti ostaa junaliput automaatista, selostaa Kalle Pirttimaa.

Mahtava reissu

- Kaiken kaikkiaan reissu oli aivan mahtava! Ensimmäinen päivä oli melko raskas, mutta silti kokemuksen arvoinen. Vaikka edeltävänä yönä ei ollut nukkunut melkein lainkaan, oli Hampuri silti niin kiinnostava, ettei väsymys vienyt voittoa. Kiertoajelu Hampurissa oli todella kiva, huomasi kuinka paljon saksan kieltä ymmärsikään. Hampurin vierailu oli kuitenkin sen verran lyhyt ja paikka kuitenkin todella kiinnostava, että sinne lähden varmasti uudelleenkin vierailemaan, suunnittelee Anna.

- Hampurin tapaan Lyypekki oli myös todella mahtava paikka! Vanha Hansakaupunki oli historiaa, kulttuuria ja erilaisia ihmisiä pullollaan. Jokaiselle päivälle riitti aina uutta kokemista, eikä kertaakaan ollut tylsää. Lyypekissä vierailuista historiallisista paikoista mieleenpainuvin oli Marian kirkko. Kirkon korkeat katot ja kauniit koristelut olivat henkeäsalpaavia, kuvailee Anna.

Kalle kertoo: - Saavuttuamme Hampurin keskustaan pienen tauon kuluttua lähdimme kaupungin ympäri menevälle kiertoajelulle, joka kertoi kaupungin hansakauppahistoriasta sekä sen nykyaikaisesta tilanteesta. Kiersimme kaupungin kalliin yksityistaloalueen lävitse sekä myös matkustimme merenrantaa pitkin, ja näimme myös höyrylaivan. Kiertoajelun jälkeen menimme juna-asemalle, josta matkustimme Lyypekkiin. Juna-matka kesti noin 45 minuuttia, ja päätimme mennä sen jälkeen syömään juna-asemalla olleeseen pieneen kahvilaan. Syötyämme otimme taksin ja siirryimme majapaikkaamme, jonka jälkeen meillä oli aikaa kierrellä hiukan sekä ostaa iltapalaa.

Sonja kertoo: - Ennen kaikkea mieleeni jäi Holsentor, jossa kävimme vapaa-aikanamme ryhmän kesken piknikillä. Mieleeni jäi myös kauniit graffitit, jotka koristivat katukuvaa. Saksan matkalla ilmat suosivat meitä ja lämpötila lähenteli päivittäin +20 astetta. Vierailimme myös useissa historiallisissa rakennuksissa, kuten vanhoissa kirkoissa ja oikeustalossa. Lübeck on ulkoasultaan vanhanaikainen ja monipuolinen, mutta samalla moderni toimiva kokonaisuus.

Mielestäni tällaisia matkoja on hyvä järjestää, sillä ne auttavat yllättävän paljon kielen oppimisessa. Ensimmäisenä päivänä tuotti vaikeuksia luottaa omaan osaamiseensa ja esimerkiksi pelkkä tervehtiminen tuntui haastavalta ja kyseenalaisti, sanooko asian oikein. Mutta jo toisena päivänä huomasi, että oli paljon rentoutuneempi kielen suhteen eikä pelännyt virheitä. Ryhmän kesken tapasimme puistossa myös "oikeita saksalaisia", joiden kanssa huomasi jo osaavansa vaihtaa muutaman lauseen. Oli myös jännittävää, kun ymmärsi vähän väliä, mitä ympäristössä olevat ihmiset puhuvat. Sitä huomasi, että ihmiset ihan oikeasti käyttävät niitä sanoja, joita on oppikirjasta lukenut, Sonja kuvailee.

Minusta oli nimenomaan mukava, ettei meillä ollut mitään minuuttiaikataulua. Oli mukava, kun ei tarvinnut aina kiirehtiä ja säntäillä paikasta toiseen, kirjoittaa Sonja.

Toisena päivänä kiertelimme enemmän erilaisen ohjelman muodossa, joihin kuului näköalatornissa käyminen ja tuomiokirkossa vierailu. Välissä meillä oli lounas, ja loppupäivän jatkoimme samalla tapaa kuin edellisenä päivänä. Kolmas päivä alkoi rauhallisissa merkeissä, kävimme Pyhän Marian kirkossa, joka oli sisältäpäin katsottuna kaunis. Sen lisäksi kävimme vierailemassa Holstentorin museossa, jossa oli eri asioita, mitkä liittyivät hansakauppaan, aina heidän käyttämistään laivoista keskiaikaisiin kidutusvälineisiin. Illalla kävimme (ainakin melkein kaikki) illallisella kaupungintalon kellarissa sijaitsevalle Ratskellerillä, kertoo Kalle.

Holsentori ja Rathaus olivat myös todella mielenkiintoisia paikkoja. Lyypekki oli kaiken kaikkiaan mahtava sekoitus uutta ja vanhaa, sillä historiallisen puolen lisäksi oli kaupungissa myös todella hyvät ostosmahdollisuudet, kehuu Anna.

Koulun järjestämä retki Lyypekkiin oli mahtava, myös siksi etten olisi uskonut itse koskaan lähteväni Lyypekkiin ilman koulun järjestämää kielikurssia. Se jos mikä olisi ollut harmi!  Reissu oli niin mahtava, että muutto Saksanmaalle ja erilaisten opiskelumahdollisuuksien kartoittaminen siellä nousivat heti mieleen. :), kirjoittaa Anna Hyttinen.

- En olisi uskonut, että Saksa on niin halpa maa, tunnustaa Essi Heikka. Ajattelimme sen olevan suurin piirtein samaa hintaluokkaa kuin Suomi, mutta hinnat todella yllättivät. Voisin kyllä toistekin lähteä käymään Saksassa ja varsinkin Lübeckissä, sillä ihastuin kaupungin vanhanaikaisuuteen ja kauniisiin rakennuksiin. Mieleeni jäi erityisesti ystävälliset ja kohteliaat ihmiset. Vaikka kieli tuntui aluksi epävarmalta enkä luottanut omaan taitooni, niin pikkuhiljaa uskaltautui enemmän ja enemmän puhua ja loppujen lopuksi huomasi, että omalla kielitaidolla pärjää suunnilleen ja osaa hoitaa päivittäisiä asioita kohtuullisesti.

- Mielestäni tällaiset matkat ovat erittäin tarpeellisia ja toivottavasti niitä järjestetään edelleen. Tällaiset matkat kehittävät kieltä ja antavat itsevarmuutta luottaa itseensä puhuessa ja muutenkin, toteaa Essi.