Lontoosta lausuttua, kielimatkalla koettua

Julkaistu: 28.11.2016 klo 22.04

Ylitornion yhteiskoulun lukion abiturientit tekivät kielimatkan Lontooseen 21.- 25.11.2016. Kielimatka on osa aiemmin syksyllä suoritettua suullisen kielitaidon kurssia. Opiskelijat ovat tehneet ennen matkaa Lontoon selviytymisoppaan, johon on koottu tietoa muun muassa käytännöistä, kohteessa liikkumisesta, syömisestä ja ostoksista. Matkaa ovat olleet rahoittamassa koulun stipendirahastot, kauppaneuvos A.O. Aho, maisteri Mauno Pesonen, Ilkka Massa ja rehtori Jaakko Mutka sekä paikalliset Lions-clubit.

Matkalaisia suosi hyvät säät. Seuraavassa on matkalaisten kertomuksia siitä, mitä matkalla nähtiin ja koettiin. Jonne kokosi videoon matkan elämykset.

Maanantaina matkustettiin

Oona: Matka sujui vaihtelevasti. Alku lähti hyvin käyntiin, mutta ylimääräisiä sydämen tykytyksiä aiheutti muun muassa se, kun melkein myöhästyimme Lontoon koneesta lentokentän henkilökunnan töppäilyjen vuoksi.

Matias: Matka meni melkein suunnitelmien mukaan lukuun ottamatta sitä melkein myöhästyttiin lennolta Helsingissä ja Lontoossa linja-autosta.

William: Matka Lontooseen sujui hyvin lukuun ottamatta vaihtoa Helsingissä. Terminaalissa jouduttiin ottamaan muutama juoksuaskel.

Jonne: Maanantaipäivä meni matkustellessa. Välillä piti kiirettä ja joutui juoksemaan, mutta loppujen lopuksi pääsimme kätevästi hotellihuoneelle. Meidän hotellihuone oli muita huoneita suhteessa isompi ja mukavampi.

Lotta: Suurimmaksi osaksi matka meni hyvin.

Paavo: Matikan kokeen ja ruokailun jälkeen lähdimme linja-autolla Rovaniemelle. Helsingin päässä tuli vähän ongelmia ja kiire, mutta pääsimme lähtemään. Laskeuduimme lopulta Gatwickiin, menimme osan matkasta bussilla ja tulimme metrolla hotellille.

Veera: Menomatka oli aika rankka ja kiireinen. Koko päivän matkustaneena bussista myöhästyminen kieltämättä ärsytti. Kuitenkin oli ihana päästä hotellille ja nukkua kunnon yöunet, jotta jaksaisimme seuraavana päivänä.

Marja: Maanantai oli pelkästään matkustuspäivä. Päivä sujui rennosti, eikä mitään erikoista sattunut.

Matkanteko päättyi yöllä kello 2 Suomen aikaa.

Tiistaina turistibussilla

Oona: Tiistain bussiajelu ei ollut kovinkaan mukava kylmän sään vuoksi, vaikka saimmekin nähdä Lontoota. Science-museo oli hauska kokemus, ja vapaailta oli päivän kohokohta.

William: Bussiajelulla näki kyllä nähtävyyksiä, mutta toppatakilla olisi ollut käyttöä. Museot eivät tehneet valtavaa vaikutusta.

Marja: Tiistaista mieleen jäi kiertoajelu, jossa istuttiin bussin yläkerrassa kuvia räpsien. Sain hyviä kuvia nähtävyyksistä.

Lotta: Tiistaina kävimme kiertoajelulla, mikä oli ihan hieno, mutta oli vähän liian kylmä. Käytiin kiertelemässä museoita ja illalla oli vapaa-aikaa.

Matias: Tiistaina käytiin kiertoajelulla, jossa näki Lontoon nähtävyyksiä. Kiertoajelun jälkeen käytiin museoissa.

Paavo: Tiistaiaamuna lähdimme bussilla kiertoajelulle. Näimme Buckinghamin palatsin, Big Benin ja muita Lontoon nähtävyyksiä. Otin paljon kuvia vanhoista rakennuksista. Kuljimme kävellen London Bridgen ylitse ja menimme sen jälkeen syömään ruokamarkkinoille. Sitten kiertelimme vapaasti tiede- ja luonnontieteen museoissa. Illalla pääsimme viettämään vapaa-aikaa kaupungilla.

Arttu: Aamulla lähettiin metrolla museoihin. Ensin menimme Science-museoon. Siellä oli kaikkea tieteeseen liittyvää. Sitten mentiin luonnonhistorian museoon. Siellä oli kaikennäköisiä luurankoja, patsaita ja esineitä. Viimeisenä käytiin Viktoria&Albert-museossa. Siellä oli patsaita ja kaikkia vanhoja vanhoja esineitä eri maanosista ja maista.

Kalle S.: Tiistaina kävimme kiertoajelulla Lontoon ympäri, vierailimme ruokamarkkinoilla jonka jälkeen sai vapaasti kierrellä Lontoon museoita. Otettiin Artun kanssa ihan liikaa kuvia ja sen jälkeen oli vapaa ilta.

Eeva-Kaarina: Kävimme aamupalan jälkeen kiertoajelulla hop on hop off- bussilla pitkin Lontoota. Kuulimme monia tarinoita ja näimme suuria nähtävyyksiä bussista, joka oli kaksikerroksinen ja osasta bussia ei ollut edes kattoa, jotenka lopussa alkoi tulla hieman kylmä. Tuollainen asiahan on kuitenkin pukeutumiskysymys. Matkalla näki kuitenkin todella kauniita ja suuria rakennuksia, missä oli ihanaa arkkitehtuuria. Illalla kävimme muutaman opettajan ja oppilaan kanssa katsomassa mahtavan Mamma Mia-musikaalin.

Jonne: Tiistain turistibussiajelussa kävimmä bussilla Lontoon nähtävyyksillä. Ajelun jälkeen kävimme Borough Market ruokamarkkinoilla syömässä. Jokainen sai valita, mistä käy mitäkin syömässä.

Veera: Kiertoajelu oli ihana kokemus ja suurin osa nautti, vaikkakin oli aika viima yläkerrassa. Bussiajelun jälkeen kävimme kuuluisalla ruokakojulla (Borough Market) syömässä, ja se yllätti positiivisesti. Siellä söin koko reissun maittavimman ruoan. Vapaa-iltana kiertelimme kaupungissa, kävimme syömässä ja vähän shoppailemassa. Se oli ihana päivä.

Terhi: Englantilaisen aamupalan jälkeen lähdimme odottamaan kiertoajelubussia. Porukkaa huvitti kuitin älytön pituus, jotkut jopa ottivat siitä kuvia. Itse olin edellisen hikisen päivän jälkeen pukenut takiksi vain hupparin, alla oli tietysti myös pitkähihainen ja toinen paita, mutta kyllä bussissa, kylmässä tuulessa, tuli kylmä, niinkuin muillekin. Mieleen jäi useampikin pikku fakta, mutta aika paljon meni ohi, kun yritin seurata samalla karttaa nauhalta tulleen puheen mukaan. Monesti kuitenkin nauhalta kuului katujen nimiä, joita ei edes kartalla ollut, joten menin sekaisin.

Syömässä kävimme Borough Marketilla, joka on kasa erilaisia tuoreruoka- ja juomakojuja, makeata ja suolaista. Kyllä sieltä lopuksi pystyi saamaan hyvääkin ruokaa, kunhan tarpeeksi etsi. Veera muun muassa sai sieltä kuulemma elämänsä parhaan hampurilaisen.

Seuraavaksi pystyimme käymään kolmella erilaisella museolla: tiedemuseolla, luonnonhistoriamuseolla sekä jonkinlaisella sisustushistoriamuseolla, jossa en käynyt. En ole oikein museoista kiinnostunut, mutta parasta oli tiedemuseolla kaikki lääketieteeseen ja muutenkin ihmisiin liittyvä asia, kuten erilaiset pelot, ei ihmisten historia.

Päivän ja myöskin koko reissun kohokohta, minulle oli Mamma Mia! -musikaali. Se oli yksi vapaa-aikavaihtoehto, jos oli tilannut liput etukäteen. Meitä oli siellä kuusi, kolme opettajaa ja minun lisäksi kaksi muuta oppilasta: Marja ja Eve. En voinut kertaakaan lopettaa hymyilemistä (vain kuin muutaman tunteellisen biisin kohdalla, kuten "Slipping Through My Fingers" ja "The Winner Takes It All"). Tähän mennessä elämäni onnellisimmat päälle kaksi tuntia, muulla tavalla en voi sitä sanoin kuvailla. Ei varmasti jää ainoaksi kerraksi, kun tämän musikaalin käyn katsomassa – toivottavasti.

Keskiviikkona käveltiin

Paavo: Kävimme British Museumissa. Museo ja sen näyttelyt olivat minusta hienoja. Mielenkiintoisin osa siitä oli minusta islamilaiset esineet. Museon jälkeen kävelimme syömään China towniin. Illalla kävimme Winter Wonderlandissa. Huvipuisto ei ollut minun mieleen, sillä laitteet olivat kalliit ja kuljin osittain yksin.

Oona: British Museum ei vastannut odotuksia, mutta kävelykierros keskustassa oli sen sijaan mukava. Winter Wonderland oli huikea!

William: British Museum oli liian laaja, eikä siellä ollut kovinkaan mielenkiintoisia esineitä. Muumiot olivat ainoa mieleen jäänyt asia. Winter Wonderlandissä oli kiva luistella.

Lotta: Kävelimme paljon ja kävimme muun muassa British Museumissa. Winter Wonderland oli tosi hieno.

Marja: Keskiviikkona käytiin British Museumissa, jossa oli kaikkea historiaan liittyvää. Lisäksi käytiin kävelemässä Buckinghamin palatsissa. Olisin halunnut nähdä palatsin punapukuisia vartijoita, mutta niitä ei ollut siellä.

Matias: Kävimme British Museumissa, joka oli melko tylsä. Illalla kävimme Winter wonderland:issa joka oli tosi hieno ja hauska paikka.

Jonne: British Museumissa oli maailman eri kulttuureista historiallisia esineitä, muun muassa muumioita ja Kreikan savivaaseja. Winter Wonderlands oli aivan mieletön paikka. Odotin jotain Suomen tivolin tapaista, mutta se oli kuin elokuvissa. Paljon ruoka ja pelikojuja. Myös huvipuisto- härveleitä oli mieletön määrä.

Veera: British Museum oli pieni pettymys, vaikkakin siellä muutamia kiinnostavia asioita löytyikin. Keskiviikkona käveleminen alkoi tuntua jaloissa, mutta onneksi oli parin tunnin lepotauko ennen seuraavaa aktiviteettiä. Illalla menimme Winter Wonderlandiin ja siellä kävin Lotan kanssa hurjassa laitteessa. Sen jälkeen kävimme syömässä ja menimme nukkumaan hotellille.

Torstaina Tussaud´s

Oona: Vahakabinetti oli hauska kokemus, mutta shoppailu vei kyllä viimeisetkin voimat.

Kalle: Vahakabinetissa oli paljon todella eläväisen näköisiä nukkeja, monia niistä piti katsoa pitkään, että tiesi oliko ne nukkeja vai ihmisiä. Vahakabinetti oli osin aika ruuhkainen, mutta kyllä siellä riitti tilaa kulkea ja ihmetellä niitä nukkeja.

William: Madame Tussauds oli mielenkiintoinen ja nuket olivat todella aidon näköisiä. Kaupoista en juuri mitään löytänyt. Emirates Stadiumilla vierailu oli kuitenkin hauskaa.

Lotta: Vahakabinetissa oli tosi ruuhkaista, mutta hienoa.

Marja: Torstaina kävimme Madame Tussaud'sissa, jossa oli julkkiksista tehtyjä vahanukkeja. Hieman petyin, koska siellä ei ollut niin paljon julkkiksia, kuin olisin halunnut.

Matias: Vahakabibetti oli hieno paikka, ja elokuva oli hauska. Illalla oli omaa aikaa olla kaupungilla.

Paavo: Menimme Madame Tussaudsin vahakabinettiin. Nuket olivat todella aidon näköisiä. Näimme myös 4D-elokuvan, joka sekin oli mielenkiintoinen kokemus. Sen jälkeen menimme Oxford Streetille shoppailemaan. Löysin itselleni hupparin ja ostin kotiväelle tuliaisia. Illalla menimme yhdessä syömään italialaiseen ravintolaan. Tunnelma ja ihmisten kanssa juttelu oli mukavaa.

Jonne: Vahakabinetti oli aivan mieletön paikka. En osannut odottaa, että nukeista saisi niin aidon näköisiä. Lisäksi Madame Tussaudsin vahakabinetissa oli autokiertoajelu, jossa käytiin läpi Iso-Britannian historiaa.

Veera: Madame Tussaud's oli parempi kuin olin odottanut. Siellä oli vaikka mitä ja vahanuket olivat pelottavan aidon näköisiä. 4D-elokuva oli hauska, kun seinistä tuli ilmavirtauksia. Tämän jälkeen menimme Harrod'sin kautta Oxfort Streetille shoppailemaan. Viihdyin erityisesti Primarkissa halpojen tuotteiden vuoksi. Aikani kului hyvin ja nyt on kyllä pörssi tyhjentynyt yllättävästi. Tämän jälkeen menimme omia teitämme hotellille ja lähdimme sieltä yhtä matkaa syömään Strada-nimiseen ravintolaan.

Perjantaina palattiin

Marja: Perjantaina heräsin väsyneenä ennen kello neljää. Lentomatka Lontoosta Helsinkiin oli kyllästyttävän pitkä, mutta onneksi koneessa pystyi nukkumaan.

Oona: Tähän mennessä matka on sujunut ongelmitta.

William: Väsynyttä menoa, mutta mikäs tässä ollessa.

Lotta: Onneksi pääsee kotia.

Matias: Kotimatka on tähän mennessä ainakin sujunut suunnitelmien mukaan.

Paavo: Heräsimme klo 3:30. Olo oli aika väsynyt. Aulassa oli tarjolla niukka aamupala. Lähdimme lopulta takseilla bussiasemalle ja sieltä lentokentälle. Lentomatka on tullut vietettyä enimmäkseen pilkkien.

Jonne: En vaivautunut edes nukkumaan, koska nukkumisaikaa oli niin vähän. Olen nukkunut linkkarissa ja lentokoneessa. Ja fiilis tällä hetkellä Helsinki-Vantaan lentokentällä on tosi hyvä.

Veera: Ihana päästä kotia! En vain jaksa odottaa lentokentällä.

Matkasta mielessä

Marja: Mieleen jäi Winter Wonderlandista saadut ilmaiset liput, joilla päästiin maailmanpyörään.

Oona: Winter Wonderland ja se tunnelma mikä siellä oli.

Kalle: Joku paikallinen talloi varpaani ja oli sitten kuolla häpeään kun pyyteli minulta anteeksi. Vaikka yritin kyllä sanoa että ei se mitään.

Lotta: Winter Wonderland!

Matias: Harry Potter

Paavo: Torstain illallinen oli minusta tunnelmaltaan mukavin hetki reissun aikana.

Jonne: Oxford Street Circuksen kauppa alue oli ihan mielettömän iso.

Veera: Oxfort Street! Ja Winter Wonderland.

Kulttuurista, kielitaidosta...

Paavo: Opin paljon siitä, kuinka erilainen brittiläinen kulttuuri on suomalaiseen verrattuna. Puhuessa ollaan muodollisempia ja kohteliaampia, liikennesääntöjä noudatetaan löysemmin, kaupunkisuunnittelu on erilaista jne. Huomasin olevani tarpeeksi kielitaitoinen, että osaan tilata ruokaa ja kysyä ihmisiltä suuntaa.

Lotta: Lontoossa oli tosi erilaista kaikki, niin kyllähän siellä oppi vaikka kuinka paljon.

Oona: Jatkossa aion välttää ryhmämatkoja. Lontoo oli kyllä hieno ☺️

Marja: Opin, että ihmiset ovat ystävällisiä Lontoossa ja kannattaa varoa kulkuneuvoja oikeasta suunnasta.

Mirjami: Lontoossa oli rasittavaa ihmisten paljous - metrossa, kadulla, kaupoissa. Siihen nähden, miten paljon siellä on ihmisiä, ihmiset olivat hämmästyttävän ystävällisiä. Matkustaminen näyttäytyy muutoksina, odotuksena ja yllättävinä tilanteina.

Jonne: Opin, että kannattaa maistaa ulkomaalaista ruokaa, vaikka se aluksi pelottaakin.

Hanna: Opin, että kannattaa yrittää mahdottomaltakin tuntuvia asioita: lopputulos voi yllättää. En uskonut lainkaan, että saisimme vaihdettua menomatkan bussilippumme myöhäisempään bussiin, mutta homma hoituikin ainoastaan 5 punnan lisämaksua vastaan. Lipunmyyjä otti tosin tässä asiassa hieman omia valtuuksia, joten ilmeisesti onnistuimme näyttämään tarpeeksi epätoivoisilta matkalaisilta...

Veera: Opin että Primarkissa on halpaa.

Opettajien oivalluksia

Mirjami: Oli hieno huomata, miten nopeasti nuoret oppivat liikkumaan kaupungissa ja käyttämään esimerkiksi metroa. Lontoossa liikkuminen tarjosi monenlaisia tilaisuuksia käyttää kieltä. Meillä oli mukana ihanat, hyväkäytöksiset nuoret!

Natural History Museum oli minusta hieno paikka, jossa oli monenlaista nähtävää ja kiinnostavasti esitettynä. Borough Market oli myös mielenkiintoinen uusi kohde, jossa oli ostettavissa erilaisia etnisiä ruokia. Se näytti olevan paikka, josta tavalliset lontoolaiset kävivät ostamassa lounasta. Lontoosta löytyi taas monenlaisia uusia paikkoja.

Markus: Reissu oli kaikin puolin onnistunut ja niistä haasteista, mitä matkan varrella tuli vastaan, selvittiin mainiosti. Varsinkin menomatkaan sisältyi kiirettä ja hoppua, mutta siinähän sitä opittiin paljon maailmalla selviämisestä: Juostiin lentokentän terminaalin läpi ehtiäksemme samaan koneeseen, josta hopulla hetkeä aiemmin lähdettiin.

Tiistain museokierros oli mukava ja aika kului Science-museossa kuin siivillä. Natural History Museumiin asti en aivan ennättänyt, se jäi siis odottamaan seuraavaa Lontoon matkaa. Lontoon nähtävyyksien katseluun ei kyllä koskaan kyllästy.

Hanna: En ollut aikaisemmin ollut matkalla näin ison ryhmän kanssa, joten alkuun jännitti kovasti, että miten kaikki sujuu. Lähtöpäivä oli hieman epäonninen lentojen myöhästymisien ja liian lyhyiden vaihtojen vuoksi, mutta jo seuraavana päivänä onnemme tuntui kääntyneen, kun istumapaikkamme Mamma Mia -musikaaliin oli päivitetty huomattavasti alkuperäisiä paremmiksi! Musikaali oli itselleni yksi matkan kohokohdista ja laulut soivat vieläkin päässä.

Saimme osamme lontoolaisten ystävällisyydestä myös keskiviikkona, jolloin täysin tuntematon nainen tarjosi meille ilmaislippuja Winter Wonderlandin huvipuistolaitteisiin. Ilmainen maailmanpyöräajelu oli kyllä huikea kokemus!

Parasta reissussa oli kuitenkin nähdä, kuinka hienosti opiskelijat selvisivät vieraassa maassa vieraalla kielellä. Ei ole mennyt opiskelut hukkaan! Iso kiitos kaikille rahoittajille, että teitte tästä matkasta mahdollisen!