Robotic Beyond Borders -hankkeen projektiviikko Tallinnassa

Julkaistu: 21.12.2022 klo 10.01

Toisen vuoden opiskelijat pääsivät marraskuussa viettämään Robotics Beyond Borders -hankkeen projektiviikkkoa Tallinnaan.

Maanantai 14.11.

Maanantaiaamu oli ensimmäinen aamu Tallinassa. Varhainen herätys ei tuntunut niin pahalta, koska olimme innoissamme tulevasta päivästä ja tiesimme, että edessämme olisi tapahtumatäyteinen ja mukava viikko. Herkullisen hotelliaamiaisen jälkeen lähdimme kävelemään meidän porukan sekä Helsingin porukan kanssa Tallinnan tekniselle opistolle. Pienestä jännityksestä huolimatta esittelimme itsemme virolasille, helsinkiläisille ja tanskalaisille oppilaille ja kerroimme heille meidän koulustamme sekä Ylitorniosta. Virolaiset, helsinkiläiset ja tanskalaiset oppilaat myös esittelivät itsensä ja heidän koulunsa. Esittelyiden jälkeen kaikki oppiskelijat jaettiin kahdeksaan eri ryhmää, joille jokaiselle keksittiin luova nimi. Tämän jälkeen kokoonuimme kaikki omiin kansainvälisiin ryhmiimme, joissa aloimme ryhmäläistemme kanssa kehittelemään robotiikkaprojektiamme.

Jännittävän päivän jälkeen suuntasimme takaisin hotelille ja pidimme ansaitun lepohetken, jonka jälkeen suuntasimme ihailemaan Tallinan vanhankaupungin upeita rakennuksia. Kävimme myös samalla syömässä herkulliset pasta-ateriat, jonka jälkeen suunnistimme tyytyväisinä takaisin hotellille ja valmistauduimme menemään nukkumaan.

Sandra Maijanen

Tiistai 15.11.

Tiistai-aamuna saimme nukkua vähän pidempään, mutta sen jälkeen päivä olikin lähinnä kärsimystä. Aamupalan jälkeen lähdimme kävelemään tuuliseen ja sateiseen keliin. Agenda oli päästä koululle ennen klo 9.30. Aamun teimme robotiikkaprojektia omien ryhmiemme kanssa.

Noin kello 10.20 lähdimme kävelemään bussille, jolla pääsimme lähemmäs kohdettamme eli Auve tech -yrityksen työpajaa. Matka bussipysäkiltä kohteeseen tuntui kuitenkin aika pitkältä jääkylmässä tuulimyrskyssä. Perillä todellakin huomasimme, että tämä päivä oli huonoin vaihtoehto laittaa kaikista vähiten vaatetta päälle, koska sielläkin jouduimme seisomaan tunnin ulkona.

Yritysvierailu kuitenkin osoittautui mielenkiintoiseksi. Näimme ensimmäistä kertaa elämässämme itsestään ajavia busseja. Pääsimme jopa kyytiin!

Vierailun ja pitkän hyisen matkan jälkeen pääsimme takaisin koululle lämpimään vain huomataksemme sen, ettei ruoka ollut meille krantuille syömäkelpoista. Jouduimme taas lähtemään ulos etsimään syömäpaikkaa, jonka onneksi löysimme pian.

Hotellilla nukuimme pakolliset päiväunet, joiden jälkeen aikeena oli lähteä ulos syömään. Ruokapaikan löytyminen osoittautui aika hankalaksi, sillä pääsimme poistumaan hotellilta vasta kuudelta. Söimme kuuluisassa Estonian Burger Factoryssa maittavat ateriat, jonka jälkeen lähdimme käppäilemään kauppaan ostamaan illan herkut.

Illan kruunasi vielä meidän yhteinen elokuvahetkemme.

Pinja Antila

Keskiviikko 16.11.

Aamulla oli varhainen herätys. Nousimme aamutoimien pariin ja niiden jälkeen menimme aamiaiselle. Aamiaisen jälkeen lähdimme kävelemään kohti Tallinnan teknistä opistoa. Siellä jatkoimme omien ryhmiemme kanssa tuotteen valmistamista ja bisnesmallin kokoamista. Kolmen tunnin työskentelyn jälkeen lähdimme yritysvierailulle Milrem Robotics -nimiseen yhdistykseen, joka kehittää tuotteita esimerkiksi armeijan palvelukseen.

Vierailun jälkeen alkoi vapaa-aika. Vietimme pari tuntia hotellihuoneissa. Tämän jälkeen lähdimme kiertämään vanhaa kaupunkia opettajamme Hannan piirtämän kartan mukaisesti. Kierrettyämme reitin kävimme kauppakeskuksessa ja sen jälkeen menimme elokuviin. Klo 23.00 jälkeen menimme hotellille syömään liköörikonvehteja ja juhlimme tanskalaisten kanssa.

Markus Luiro

Torstai 17.11.

Aamulla herääminen oli taas torstaiaamuna vielä vaikeampaa kuin edellisenä, sillä univelkaa oli ehtinyt kertyä jo monen yön verran. Hotelliaamiainen virkisti meitä ja viimeistään ulkoilma ja lumisade herätti. Vaikka herääminen oli vaikeaa, odotimme päivää innoissamme, koska luvassa oli junamatka Tartoon. Junamatka kesti noin kaksi tuntia, mutta siinä sai onneksi torkahdettua hetkeksi. Tartossa tutustuimme Ahhaatiedekeskukseen. Kävimme myös ottamassa upean ryhmäkuvan kauniissa maisemissa. Vietimme Tartossa noin kolme tuntia, ja sitten junamatka takaisin Tallinnaan jo alkoikin. Sekin matka tietysti nukkuen.

Junasta otimme suoraa linja-auton Tallinnan keskustaan, josta ostimme viime hetken unohtuneet tuliaiset kotiin sekä tietysti itselle. Shoppailujen jälkeen palasimme uupuneina hotellille. Ostosmuotinäytöksen jälkeen huoneemme hiljeni nopeasti toisin kuin muut huoneet...

Siiri Välimaa

Perjantai 18.11.

Herättiin aamulla klo.7.00 ja menimme aamiaiselle hotellissa. Kun menimme aamiaiselta pois, mentiin hotellihuoneeseen takaisin, laitettiin takit päälle ja mentiin hotellin ensimmäiseen kerrokseen ulko-oven eteen. Kaikki kokoontui hotellin aulaan, ja sitten mentiin yhdessä koulua kohti, missä oli virolaiset opiskelijat. Perjantaipäivän ohjelmassa oli, että kaikkien ryhmien robottien ja niihin liittyvien asioihin piti olla valmiina. Aamulla oli kaksi tuntia aikaa työskennellä ahkerasti ja saada omaa työtä valmiiksi. Sen jälkeen mentiin esittelysaliin. Siellä kaikki osallistujat olivat valmiita esittelemään ja näyttämään, minkälaisia erilaisia robotteja he ovat tehneet. Jokainen ryhmä sai esitettyä omat asiansa, ja esittelyjen jälkeen palkittiin ryhmän voittaja eli kenellä oli paras robotti ja esittely, sitten palkittiin toinen ja kolmas.

Mentiin sitten koulusta pois laivalle, ja laivalla mentiin syömään. Jotkut osti vaatteita ja herkkuja. Laivalla mentiin Helsinkiin ja Helsingissä syötiin myös. Mentiin sitten junalla lentokentälle ja sieltä lennettiin Ouluun ja Oulusta tultiin Ylitorniolle taksilla.