Etäyhteistyötä Pellon lukion kanssa

Julkaistu: 07.05.2021 klo 20.17

Ylitornion ja Pellon lukion kakkoset keskustelivat Zoomissa yhteisellä oppitunnilla perjantaina 7.5.

Mistä keskustelitte?

Keskustelimme Tornionjokilaakson kirjailijoista Rosa Liksomista ja Maria Peurasta. Me kerroimme Ylitorniolta kotoisin olevasta Liksomista, jonka jälkeen kuulimme Pellosta kotoisin olevasta Peurasta. Sen jälkeen keskusteltiin Rosa Liksomin novellista Kesävauva ja Maria Peuran novellista Aavasaksan hotelli. Keskustelimme tekstien aiheesta, kielestä ja henkilöistä. Kysyimme pellolaisilta, oliko murteella kirjoitettua novellia helppo lukea, ja heidän mielestään oli.

Liksomin novellista tuli mieleen, kuinka väärin ja itsekästä on hankkia vauva niin nuorena ja kokemattomana. Novellin päähenkilö pilasi suoraan ensin osan omaa elämäänsä, ja sitten kun hän ei pystynytkään huolehtimaan vauvasta, niin äitinsä, koska äiti joutui huolehtimaan vauvasta.

Maria Peuran novelli herätti ajatuksia siitä, kuinka helposti saa tehtyä uusia tuttavuuksia. Novelli muistutti myös siitä, kuinka yleistä on, että nuoret lähtevät vanhempien vieraiden ihmisten mukaan, eivätkä ajattele seurauksia.
Olivia, Milla ja Ukko

Miten keskustelu sujui?

Keskustelu sujui hyvin ja yhteydet toimivat moitteettomasti. Omassa ryhmässämme keskustelu oli monipuolista ja kaikki saivat puheenvuoroja. Kuulimme hyviä mielipiteitä novelleista ja molemmilta ryhmiltä tuli hyviä kysymyksiä. Iso kiitos pellolaisille hyvistä kysymyksistä ja mielipiteistä.
Inka, Laura, Heikki ja Arttu

Mitä hyötyä tällaisista keskusteluista on?


Tällaisesta sosiaalisesta vuorovaikutuksesta on hyötyä siinä, että keskustelijat saavat toisiltaan erilaisia näkökulmia. Se auttaa lisäksi ymmärtämään asioita toisten näkökulmista ja kehittämään omia keskustelutaitoja.
Antti, Elias ja Johanna

Miten oppitunti liittyi äidinkielen ja kirjallisuuden kuudennen kurssin sisältöihin ja tavoitteisiin?

Kurssin opetussuunnitelman yhtenä tavoitteena on, että opiskelija perehtyy ajankohtaisiin teksteihin ja ilmiöihin. Novelleissa, joista keskustelimme, oli hyvin samankaltaiset aiheet. Molemmat käsittelivät teini-ikäisten tyttöjen kokemuksia. Kykenemättömyys elättämiseen ja esim. seksuaalinen häirintä ovat ajankohtaisia aiheita.

Opsin toisena tavoitteena on, että opiskelija oppii toimimaan eettisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa Tämän kaltaiset tehtävät opettavat ja vahvistavat hyvään vuorovaikutukseen kuuluvia tapoja. Hiljaisuus eli osallistumatta jääminen on epäkohteliasta, ja keskustelussa pitää esim. kunnioittaa puheenvuoroja ja keskustelua tulee yrittää pitää yllä.

Kolmantena tavoitteena on dialoginen vuorovaikutus ja vuorovaikutusetiikka myös verkossa. Hyvien tapojen tulisi päteä myös verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa. Esimerkiksi verkkokeskustelussa on kohteliaampaa, jos molemmat osapuolet pystyvät näkemään toistensa kasvot eli kamerat ovat auki. Näin saavutetaan tavallaan sama asia kuin kasvokkain keskustellessa silmiin katsominen.
Nea, Santeri ja Senni

Kiitos paljon Pellon lukion kakkosille ja opettaja Teija Laineelle yhteistyöstä!

Takaisin edelliselle sivulle