Some-opintoja Pohjoismaisessa lähettilästapaamisessa

Julkaistu: 01.09.2019 klo 14.30

Innostuneet terveiset pohjoismaisten eTwinning-lähettiläiden kokoontumisesta Ruotsin Marstrandissa 28. - 30. elokuuta. Koolla oli nelisenkymmentä henkeä Tanskasta, Norjasta, Ruotsista, Islannista ja Suomesta. Suomesta meitä oli mukana Riikka Aminoff Opetushallituksesta sekä neljä eTwinning-lähettilästä. Kokoontumisen työkielenä oli ruotsi.

Etwinning- lähettilään tehtävä?

eTwinning-lähettilään tulee kertoa kaikille, erityisesti toisille opettajille, miten hieno verkosto eTwinning on ja miten upeita projekteja on sitä kautta mahdollista toteuttaa. Tästä verkostosta löytää myös yhteistyökumppaneita.

eTwinning-verkostoon kuuluu lähes 700 000 opettajaa eri puolita Eurooppaa ja noin 193 000 koulua. Siinä on tehty yli 90 000 projektia, joissa opitaan media- ja tvt-taitoja, kommunkointia sekä käytännön kansainvälisyyttä.

Sosiaalinen media työkaluna: Mitä? Kenelle? Miten?

Minulle tapaamisen kiinnostavinta antia oli työskentely, joka avasi sitä, miten sosiaalisessa mediassa voisi viestiä tarkoituksenmukaisemmin. Asioita meille oli opettamassa Lena Leigert, joka on vastikään kirjoittanut asiasta sosiaalista mediaa käsittelevän kirjan.


Aina pitää miettiä, mitä haluaa sanoa ja kenelle viestin suuntaa. Mitä lukijoiden/kuulijoiden tulisi tietää, mistä pitää ja mitä tehdä? Millainen tunne tulee somessa jaetusta? Mitä somekanavia käyttää? (Taas on kyse kohderyhmästä, sillä eri ihmis- ja ikäryhmät käyttävät sosiaalista mediaa eri tavoin.) Mihin sävyyn haluaa kertoa?

Tämä on tuttua asiaa kaikille tekstejä kirjoittaville, mutta asioita käytiin lävitse lähettilään työn kannalta omakohtaisesti. Eri ikäryhmät käyttävät erilaisia kanavia. Ryhmissä muutettiin asiallinen mainos provosoivaksi ja humoristiseksi. Äidinkielen opettajalle ei olisi voinut löytyä hauskempaa ja hyödyllisempää jatkokoulutusta.

700 000 opettajaa ei voi olla väärässä!  Yhyy, en päässyt eTwinning-lähettiläiden tapaamiseen! ”Olemme täällä auttaaksemme sinua”, mainostivat tanksalaiset eTwinning-lähettiläät kelluntapuvut yllään. Työskentely tuotti hulvattomia mainoksia ja kosolti hauskoja hetkiä.

- Asetu aina lukijan asemaan! Käytä kaikkea mitä sinulla on! Ole aktiivinen ja sosiaalinen! Se huomataan, että sinulla on hauskaa! opasti Lena Liegert meitä lopuksi. 

- Minua tämä herätti ajattelemaan asioita syvällisemmin, sanoi Antti Piiroinen. Täytyy paremmin miettiä, kenelle suuntaa postauksia ja millaisen kuvan antaa asioista. Antti esitteli tapaamisessa myös suomalaisten eTwinning-lähettiläiden blogia ja siihen liittyviä lukutilastoja. 

- Tämä oli mahtavan hyvä koulutus, totesi Siw Kyrkslatt Ahvenanmaalta. -Täällä oli sekoitettu taitavasti käytännön työskentelyä ja teoria-asiaa. Pidin kovasti tapaamisen turvallisesta ilmapiiristä.


Tapaamisesta löytyi myös hauskoja sovelluksia opetuskäyttöön. Joillekin Clips, yksinkertainen elokuvanteko-ohjelma, oli uusi tuttavuus. Katja Wiede veti hauskan Gimkit-session pohjoismaiden tietämyksestämme. 

Eri maiden tiimit järjestivät erilaisia brainbrake-hetkiä, joissa liikuttiin ja tutustuttiin toisiin paremmin. Tapaaminen oli järjestetty pedagogisesti viisaasti, sillä asian lisäksi mukaan tarttui erilaisia ryhmäyttämisharjoituksia.

eTwinning School -leiman merkitys

Kokoontumisessa pohdittiin myös eTwinning Koulu -leiman merkitystä kouluille tehdyn kyselyn pohjalta. Riikka Aminoff esitteli selvityksen siitä, miten nimike on vaikuttanut koulujen toimintaan. Selvästi se on tuonut näkyvyyttä ja toisaalta ohjannut toimintaa entistä suunnitelmallisemmaksi ja tavoitteellisemmaksi. Kansainvälisyys tulee osaksi koulun toimintatapaa.

Itse esittelin oman koulumme eTwinning-projekteja. Toivoisinkin, että eTwinning leviäisi enenevässä määrin rikastuttamaan myös lukioiden toimintaa. Projektien ei tarvitse olla valtavia, vaan on parasta lähteä liikkeelle tekemällä pieni yhteinen, kurssiin kuuluva tehtävä kumppanikoulun kanssa. Projektit yhdistävät mainiosti esimerkiksi mediaopetusta, kirjallisuutta, tvt-taitoja ja kieliä. Samalla tulee integroitua eri oppiaineita.

Monenlaisia muitakin mielenkiintoisia hetkiä koulutuspäiviin mahtui. Veneillä kävimme katsomassa hylkeitä ja vanhaa majakkaa. Opin miltä tuntuu olla kelluntapuvussa - lämpöä riittää. Marstrand on upea saari Göteborgin lähellä.

Pohjoismaisen yhteistyön henki on ystävällinen ja lämmin. Ihmisiin tutustuminen oli mutkatonta.

Olen iloinen siitä, että kouluruotsillani pystyin osallistumaan tapaamiseen, ymmärtämään valtaosan asioista ja välillä jopa keskustelemaan på svenska. Vanha ruotsinopettajani olisi myös ollut ylpeä siitä!       

Tanskalaisen Marie Louise Petersenin kanssa sovimme tulevalla lukuvuodelle projektista Empathy and Social Media. Trångårdskolen on peruskoulu, joten heidän oppilaansa ovat hiukan meidän oppilaitamme nuorempia.                                                                                                                                                    

Kuvat ja teksti Mirjami Hyttinen

Takaisin edelliselle sivulle