Kielitaidolle käyttöä - näkökulmia korkeakouluopintoihin ja työelämään
Julkaistu: 29.02.2020 klo 16.12
Rovaniemellä sijaitseva Kulttuuritalo Korundi täyttyi iloisesti hälisevistä lukiolaisista keskiviikkona 26.2. Sinne matkasimme mekin ykkösten kanssa katsomaan elokuvaa ja kuuntelemaan alustuksia. Tapahtumasta vastasi LUKKI-hanke, joka esitellään hankkeen verkkosivuilla seuraavasti:
”Miten LUKKI sai alkunsa?
LUKKI-hanke on saanut alkunsa, kun Opetus- ja kulttuuriministeriö laittoi 2017 uudelleen hakuun kaikkien lukioiden erityistehtävät. Samassa avattiin mahdollisuus hakea ns. kehitystehtävää. Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu sai kunnian alkaa vetää kielenopetuksen kehityshanketta, jonka nimeksi tuli LUKKI. LUKKI viittaa lukioon, kieliin ja verkostoitumiseen.
Kielenopetuksen erityistehtävät jaettiin Suomalais-Venäläiselle koululle, Helsingin ranskalais-suomalaiselle koululle, Englantilaiselle koululle ja Itä-Suomen koululle. Nämä koulut toimivat tiiviissä yhteistyössä LUKKI-hankkeen kanssa. Muita tärkeitä yhteistyökumppaneita verkoston alkuvaiheessa ovat mm. Opetusministeriö, Opetushallitus, Helsingin yliopisto, SUKOL, LUKE-verkosto ja monet muut.
Millainen hanke LUKKI sitten on?
LUKKI-hanke on
PEDAGOGINEN ja pohtii: Miten kieliä opetetaan lukiossa?
SOSIAALINEN ja haluaa: innostaa opettajia ja jakaa hyviä käytänteitä.
KOULUTUSPOLIITTINEN ja kysyy: Onko kieltenopetukselle tilaa lukiossa?”
(Hanke-sivuilta löytyy lisää tietoa aiheesta kiinnostuneille.)
Päivä ohjelma koostui tositapahtumiin perustuvasta elokuvasta ja alustuksista. Alustuksista vastasivat Elinkeinoelämän keskusliiton Riikka Heikinheimo, matkailuyrittäjä Ilkka Länkinen, Lapin yliopiston kielikeskuksen johtaja Ville Jakkula ja Tromssan yliopiston opiskelija Linda Lantto.
Miten päivä onnistui, mitä opiskelijamme kertoivat päivästä, mitä tunnelmia heräsi?
Ohessa opiskelijoitten kommentteja:
”Elokuva oli aivan nautittava. Tiesin jo, että useammasta ja ns. ”harvinaisista” kielistä on varmasti hyötyä. Pidin puheista, sillä niissä oli esimerkkejä ihmisten omasta elämästä. En näin äkkiä keksi muutettavaa. Elokuvat iskevät nuorisoon ja puheet olivat hyvin toteutettuja.”
”Hyvä päivä oli. Elokuvaan oli helppo eläytyä ja oli yksi parhaimpia näkemiäni elokuvia vähään aikaan. Opin lisää Saksaa ja hieman Norjaakin.”
”Elokuva oli hyvä ja jännittävä. Puheet olivat mielenkiintoisia ja muistutti kielten opiskelun tärkeydestä.”
”Reissu Rovaniemelle oli mukava. Elokuva oli mielenkiintoinen ja hyvin valittu. Puheet olivat hyvin samantyyppisiä, mutta uutta tietoa tuli silti selväksi.”
”Kielipäivät oli kiva kokemus. Alussa katsoimme elokuvan joka oli mielenkiintoinen. Puheet olivat hyviä!”
”Bussimatka oli hyvä. Elokuva oli mielenkiintoinen ja jännittävä, siinä kerrottiin mielenkiintoinen tarina perheestä joka yritti ja onnistui pakenemaan muurin yli Saksassa.” Kommentoijat eivät muutoin kokeneet alustuksia antoisina tai että alustuksen sisällöllä olisi ollut vaikutusta itselle tai omille tuleville valinnoille.
”Mieleen jäi hyvä elokuva ja lopussa neljän henkilön oma kertomana missä työtilanteissa esimerkiksi on tarvinnut/tarvitsee kieliä.”
”Ihan mukava päivä! Elokuva oli hyvä ja puheet avaavia.”
”Oli mukava ja mielenkiintoinen päivä. Elokuva oli kiinnostava ja jännittävä. Kaikki puheet olivat kiinnostavia ja mieliä avaavia.”
Kiitos mukavasta päivästä!
Teksti ja kuvat Seija Holster