Päiväkirjamerkintöjä Milanon Erasmus-matkalta

Julkaistu: 29.05.2023 klo 11.15

maanantai 8.5.2023

Ylitornion lukion Milanon reissun ensimmäinen päivä takana! Tänään vierailimme Duomo Di Milanossa, jossa opastuksesta vastasivat paikallisen koulun opiskelijat.

Duomo Di Milano on Euroopan toiseksi suurin katedraali. Sen rakentaminen aloitettiin keskiajan ja renessanssin taitteessa vuonna 1386, ja se valmistui vuonna 1965.

Milanon katedraali on uskomattoman kaunis ja erilainen eri valaistuksissa.

Teimme opastetun kierroksen Duomon katolle. Näkymät ja korkeuserot olivat huikeat!

Milanon tuomiokirkossa on mykistävän kauniita lasimaalauksia.

Kierroksen jälkeen suunnistimme Galleria Vittorio Emanuelle II –ostoskeskukseen. Siellä olikin hieman erilaiset näkymät Suomen ostoskeskuksiin verrattuna!

Milanon kauppakeskus, Galleria Vittorio Emanuelle II, iltavalaistuksessa

Illalla matka jatkui Navigliin. Se on ainoa paikka Milanossa, jossa enää on kanavia. Innolla odotetaan, mitä viikko tuo tullessaan.

tiistai 9.5.

Tänään vierailimme Milanon tiedemuseossa, jossa yhteistyökoulumme opiskelijat toimivat jälleen oppainamme. Paljon oli nähtävää. Milanossa olleessa täällä on käytävä!

Tiedemuseossa tutustuimme Leonardo Da Vincin keksintöihin.

Museon jälkeen suuntasimme yhteistyökouluumme, jossa jatkoimme podcastien tekoa yhdessä milanolaisten opiskelijoiden kanssa. Puheenaiheita riitti. Huomenna kohteeksi Genova!

Lukiolaiset yhteistyökoulun edustalla.

keskiviikko 10.5.

Aamuvarhaisella lähdimme junalla kohti Genovaa. Matka ei sujunut ongelmitta: junan sähköjärjestelmät menivät epäkuntoon, ja korjausyrityksistä huolimatta jouduimme tunnin odotuksen päätteeksi vaihtamaan junaa. Loppu hyvin, kaikki hyvin kuitenkin: pääsimme Genovaan ja vierailimme Genovan akvaariossa ja merimuseossa!

Akvaariossa oli monenmoista nähtävää ja ihailtavaa. Opastettu vierailu antoi paljon yleistietoa eri lajeista ja niiden nykytilanteesta. Akvaario oli ehdottomasti tähänastisen matkan kohokohta.

Vierailu merimuseoon meni vähän nopeammin kuin vierailu akvaarioon, mutta nähtävää sielläkin riitti, ja kaupunkina Genova on todella hieno.

Näkymä Genovan palmukujalle

Illalla Milanoon saavuttuamme osa meistä halusi lähteä kokemaan Milanon kentän ulkopuolelta Champions Leaguen semifinaaliottelua Inter vastaan AC Milan. Käynti oli ehdottomasti kokemuksen arvoinen: vaikka kentän ulkopuolella ei ollut paljon väkeä, kentän sisäpuolen mahtava ilmapiiri tuntui ja kuului ulkopuolelle reilusti!

Huomenna viimeiset kohteet ja poscast-äänitykset ennen perjantain kotiinpaluuta. Saa nähdä, mitä kaikkea vielä tapahtuu!

torstai 11.5.

Viimeisenä päivänä kävimme Castello Sforzesco -linnassa. Linna on Sforza-suvun luoma. Suku hallitsi Milanoa renessanssiajalla. Linna toimi suvun suojapaikkana. Opastetulla kierroksella tuli paljon uutta tietoa Milanon historiasta ja renessanssinero Leonardo Da Vincista: Hän tuli Sforza-suvulla töihin Milanoon ja maalasi yhteen linnan huoneista hienon kattomaalauksen. Linnassa olikin hänen taiteelleen ja tuotoksilleen omistettu museo.

Yksi Castello Sforzescon linnan torneista

Kierroksen jälkeen menimme viereisen puisto kautta Rauhankaarelle ja sieltä keskustaan koululle äänittämään viimeiset äänitykset kohteistamme.

Reissulaiset Rauhankaarella, Porta Sempionella

Koululta lähdimme hotellin kautta Duomolle tekemään viimeiset ostokset. Huomenna matka kohti kotia!

Milanon kaupunkikuvassa kohtaavat menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus.